måndag 4 januari 2010

Kattuppfödning



Hur och vart skall jag börja?! Hmm...
Jag kan ju börja med att berätta att i början av December var min DevonRex hona (S*Citrinens Frezia Selma på bilden längst upp) till Håkans hane
(S*IzaRex af Truman på bilden längst ner) i Årsunda. Truman och Selma fattade tycke för varandra fast Selma ville spela lite svårflörtad till en början! Nu har det gått ca 4 veckor redan. Selmas tuttar är röda och hon har redan börjat röra sig mer försiktigt. Hon hoppar inte upp från golvet och rätt upp till högsta klätter hyllan i kläter ställningen längre, utan hon tar en hylla i taget. Hon har även börja säga ifrån när vi lyfter upp henne genom att morra eller till och med fräsa till lite surt och så blänger hon surt på en. Man får inte heller ta henne på magen. Vecka 5 skulle jag tro att kattungarna kommer.
Fast det är ju klart att hon var ju ganska tidig med dom andra 2 kullarna ca 62-64 dagar bara. Gud vad spännande, jag kan knappt hålla mig tills kattungarna kommer!! Nu går Selma runt i huset och ropar på sina döttrar Astrid och Diza. Men det verkar inte som om det är någon av dom som orkar bry sig om vad mamma vill! Jag antar att Selma bara vill ha lite uppmärksamhet av dom. :) Nä nu skall tjejerna så lite Shiba mat, man måste ju skäma bort dom lite ibland ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar