onsdag 10 februari 2010

Kattungar på gång

NU äntligen är det kattungar på gång!! Selma har varit orolig hela dagen svårt att slapna av och sprungit på potan hella tiden. Selma har förvärkar just nu så jag antar att det kommer att bli en lång natt. Just nu sitter jag i soffan med Selma och bäbbis lådan bredvid mig i soffan och har ena handen på henne (klappar henne lätt på huvudet) och skriver med den andra! Vi får se om jag kommer sitta och uppdatera bloggen under födsen eller om jag kommer att göra det efteråt det beror helt och hållet på Selma och kattungarna!! Håll tummarna nu att allt går bra!!


CA klockan 22 tiden kunde jag se på Selma att hon började ha värkar fast dom kom ganska glest. Vid ca 23 tiden såg jag hur hon började ta i med magen och sedan vid 23,30 tiden kunde jag se klart och tydligt hur hon fick krystvärkar (jag ser hur pälsen "krussar" -som när vi får en rysning). Då sms:ade jag en kompis som ville vara med vid förlosningen. Vattnet gick 23,41. Precis när hon kom inanför dörren nästan kom huvudet ut på den första bäbbisen. Bäbbisen kom ut helt och hållet ca 00,50. Selma slickade bäbbisen torr och navlade av bäbbisen klart. När jag såg på Selma att snart var bäbbis nr 2 på väg (hon slickade sig ivrigt i baken och jammade högt antagligen av smärta) tog Diana hand om bäbbis 1 och torkade den tort och höll den i handen så att den höll sig varm, medans jag hjälpte Selma. Selma fick en krystvärk och då gick vattnet för kattunge nr 2 och huvudet kom ut. Sedan fick hon en krystvärk till och hela ungen utan moderkakan kom ut (kl.01,02). Medans Selma slickade ungen ren och torr hjälpte jag henne att dra ut lite försiktigt moderkakan som hon sedan själv tog hand om. Båda bäbisarna var pigga och alerta. unge 1 vägde 84g och unge 2 vägde 80g. Efter att jag nu har bäddat rent och torrt hos Selma och bäbbisarna satt jag och Diana en stund till för att försäkra oss om att det inte kommer någon mera (jag kände försiktigt på Selmas mage) och kolla hur Selma började lägga sig till rätta med bäbbisarna så beslöt Diana sig för att dra sig tillbaka hem för att sova eftersom hon skall upp i morgon och jobba. medans jag tänker nog sitta en liten stund till innan jag knytter mig här i gästsängen bredvid Selma och bäbbisaran. Våra 3 andra katter har varit fram och nosat på bäbbisarna och Selma och fräst lite och sedan gått där ifrån. Astrid och Diza är dom som har varit med mamma hella tiden och varit med och kollat varenda grej som hänt med Selma och kollat in bäbbisran så fort dom har gnyt lite. Just nu ligger bäbbisaran och tuttar på Selma så högt att jag kan höra det ända ut i vardagsrummet. Gud va mysigt! Vad skönt att det är över nu kan jag sova i lugn och ro i natt. JAg kommer att läga ut kort på dom små underliven på tordag dag. Orkar inte nu!! TRÖT!! Jag har jobbat i dag + förlossning det tar på krafterna hihihi... SOV GOTT!!

2 kommentarer:

  1. Lycka till i natt älskling. Jag går nog och försöker sova några timmar nu.

    SvaraRadera
  2. Längtar efter bilderna!! :)Hoppas natten varit lugn.

    SvaraRadera